tradiroses.org

17480 ROSES

Telèfon: +34 609372287

C@rreu: nelcris@telefonica.net

Som molts els que creiem que aprenem del passat per viure el present i no repetir els errors en el futur

tradiroses.org a les xarxes socials

Han començat les Festes de la Santa Creu de Figueres 2014!

Els amics dels gegants de Figueres varen decidir que es tornessin a sentir les músiques del Seguici amb música en viu. Després d'una mica de feina i assajos es va reunir un grup de músics a quí vàrem anomenar "Els ministrers de la Santa Creu 2014". La majoria ja havien tocat (inclús compost i arranjat) les músiques del Seguici en diversos moments de la seva història. Es varen reunir vuit músics (flabiol i bombo, sac de gemecs, fiscorn, bombo, caixa, gralles primers i segona i tenora) utilitzant alguns dels vells arranjaments i alguns creats per l'¡ocasió.

Es va tocar: Toc d'inici, Els gegants de Figueres, La Gala i el Dalí i El Drac de Figueres

També es va tocar la sardana "l'Empordà", arranjada per l'ocasió per Ivó Jordà, que és l'himne de l'Empordà.

Els geganters van ser els dels Amics dels Gegants de Figueres (felicitats a tots i particularment als portadors)

Els sardanistes van ser els de la colla Tramuntana de la Societat Coral Erato (felicitats per una sardana ben ballada!!)

JA TENIM L'AGENDA 2014 DE SORTIDES DELS GEGANTS DE ROSES I DE BALLDEMAR (en principi fins a novembre) !!!

Una hora i mitja abans en Quimet, la Demètria i en Norfeu ja eren a lloc esperant el moment
Ja falta menys!! (hem fet la prova i cabem tres fileres de catalans!!!

11 de setembre de 2013. DIADA NACIONAL DE CATALUNYA.
Vàrem anar a la via catalana en el tram 897 de Pont de Molins. Hi havia gent de la colla gegantera, Bàlldemar, i de totes les altres associacions culturals de Roses (Grup de Teatre, Rotllana, Cabirols, Viumúsica etc..) i més.
Tocada de gralles i tabals amb grallers i tabalers d'altres colles o dels veterans de Roses, cercavila de gegants al matí, dinar comunitari de centenars i centenars de persones (crec que érem molts més de mil però no em vaig entretenir a comptar-los), assaig general de la via, prova de veure quantes vies podíem fer amb el que érem allà (sens cap problema hi havia gent per triplicar la via!!).
Civisme, catalanisme, pacifisme, naturalisme, ... i tots els bons "ismes" que jo conec.
No vull posar cap opció patriòtica personal doncs potser erraria les paraules en una jornada on es va compartir il·lusió, passió i convenciment.
Sols:

"Visca Catalunya "... i
Salut i pau.

9 de setembre de 2013. Darrer resum diari.
Bon dia a tots:
Escrivim al matí havent arribat a les 06:50 h després d'un llarg viatge de retorn quasi 16 hores!) passant per Alemanya, Luxembourg, França i finalment arribant a Catalunya.
El dia 8 ha començat plujós després de tota la nit amb tempesta de llamps, torna i aigua. La Montse Mindan i en Marc ja han marxat de matinada (acompanyats pel Sr. Evertz) doncs tenien obligacions a Roses
Esmorzar, fer maletes i bosses i carregar-ho a l'autocar. Ens ha tocat baixar fins al centre amb transport públic, ja que els xòfers i el bus no es podien moure fins que haguéssim de sortir doncs els horaris professionals són molt estrictes sobre les hores de conducció.
Caminada sota una lleu pluja fins a la parada més propera. Que estava anul·lada i amb un horari que ens feia arribar una hora més tard. Després de preguntar a una bona dona (gràcies Pau M.!!) que passava ens envia a una altra parada que estava a 50 metres i que era la bona. Baixem amb un xòfer de bus dels de carreres!! (us juro que en algun moment reduia per agafar els tombants!!).
Arribem al centre i la pluja (i en Thomas) ens diu que cal retardar la cercavila fins a quarts de dotze que sembla que podem tenir millor temps. A passejar i comprar alguns queviures pel viatge doncs farem la tornada a Roses "a pinyó fix". (En Francisco, en Pere i un parell més han anat a lligar bé els gegants dins el remolc doncs ens temem que ja no tornaran a sortir de la seva caixa aquí a Solingen.
A quarts de dotze la cosa no s'ha arreglat i després d'una estoneta esperant es decideix anar a dinar a l'hora (alemanya és clar!) i després donar per acabada l'estada a Solingen.
Dinar magnífic, agraïment musical al restaurant que tan bé ens ha atès, i acomiadada de Egon Evertz i en Thomas Spieker a la porta.
Gràcies per una estada tan agradable i una experiència que recordarem molt de temps!!
El camí s'ha fet llarg doncs al intentar escurçar camí a cops passàvem per carreteres de segon ordre però hem pogut veure que a Luxembourg la gasolina, la xocolata, el tabac i fins i tot les crispetes eren molt més barates que a Alemanya o França!! (una espècie d'Andorra però sense haver de pujar tanta muntanya). Era ple de cotxes alemanys comprant a les gasolineres!!.
I després de mig dormir durant moltes hores arribem a Roses de matinada, "tour turístic", descarregar maletes, desar el remolc dels gegants i a fer una becaineta abans de tornar al dia a dia.
Moltes gràcies a Solingen, a Roses, ThomasEgonMontse, Marc, Gabriel, Francisco.... i tota la colla gegantera de Roses i Bàlldemar de música i dansa, i a tots aquells que ara i abans creieu en la cultura tradicional catalana!!

Petons i abraçades.

I salut i pau

(Des de Roses per Roses a les 09:00 del matí del dia 9 de setembre. Manel Pedreira).)

7 DE SETEMBRE de 2013

3r dia:

Bona nit a tots un altre cop. A les 11:00 de la nit estem intentant donar-vos les últimes notícies del dia d'avui. Anirem ràpid i us farem un resum doncs estem treballant a les fosques en l'únic punt on hi ha Internet a l'alberg de joventut on dormim. A quarts de vuit amunt i a esmorzar i escriure les notícies que ahir no vàrem poder donar-vos. Sortim a fer una visita al supermercat "HARIBO" on sembla que entrem a la caseta de xocolata del conte. Una de les noies més joves exclama "això es inhumà". Miris on miris sols veus llaminadures i llaminadures!!" La pluja fa canviar l'horari i anirem a visitar el castell de Burg i a migdia cercavila curt i ball de bastons i a dinar. La cercavila llarga la deixarem per fer a la tarda a les quatre o a les set segon plogui o no). La visita al castell de Burg ha sigut molt bonica i interessant. Està molt ben conservat i l'interior és un museu amb totes les cambres, sales, farmàcia, armeries, etc.. Magnífic!!. En acabar cap a la fira i cercavila i balls de bastons amb l'admiració dels milers de vianants que hi ha al carrer, El dinar és ràpid i el perill de pluja ens diu que tornem al carrer aviat o no hi serem a temps. Després d'una hora i quart amb la fira atapeïda decidim acabar-la doncs ni es pot passar de tanta gent que hi ha, ni volem correr el risc de remullar els gegants (i nosaltres de pas). Continuem en tarda lliure (una horeta llarga) i un altre cop un xàfec potent ens torna a tocar i cap al sopar. Avui hem tingut a Egon Evertz i família que ha acompanyat a Montse Mindan i Mar Danés a taula. A les postres s'han intercanviat regals (la reproducció dels gegants de Roses i unes bosses amb música clàssica del propi Sr. Evertz i uns "Zöppkes" de regal per a cada un dels participants. Cap a l'alberg a dutxar-se, escriure una estona, connectar per telèfon o internet amb la nostra terra i fins demà últim dia d'estada a Solingen i tornar cap a Roses. Gràcies Solingen, gràcies Sr. Evertz. Un altre dia de cercavila, gegants i danses de Roses al cor d'Alemanya. (Des de Solingen per Roses,a les 23:10 Manel Pedreira.)

6 DE SETEMBRE DE 2013.

2n dia:

Bona nit a tots:

Comença la segona jornada de el “Zöppkesmarkt” de Solingen desde la caseta de Hansel i Gretel dels boscos de Solingen. Després d’una perfecta nit de descans sonen els despertadors a quarts de set i gran enrenou per posar-se presentable, tancar maletes, menjar alguna cosa de les reserves que tots portem fins que i cap a fora d la casa esperar a en Thomas i els xofers perquè ens portin fins al lloc on esmorzarem. El tràfec de Solingen gasta una mala passada i després de l’excursió que es fa en Gabriel Palou fins a l’entrada del bosc per obrir la portalada el xofers arriben amb més de mitja hora de retard sobre l’hora prevista. Maletes dins, tots amunt i cap a un bon esmorzar a un bon preu on cadascú escull el que vol i ja estem a punt per començar el dia. Fem cap a la ùltima fàbrica de ganivets de Solingen que encara els fa a mans i allà ens ensenyen tot el procés amb els ferrers treballant de valent. També podem comprar ganivets d’alta qualitat a preu de fàbrica i la majoria ens decantem per comprar un “Zöppkes” el més petit de tots que dona nom a la festa. Deprès anem a l'alberg de joventut on dormirem avui i demà on descarreguem maletes i ens instal·lem rapidament. El següent pas és anar cap a dinar i (lloc ampli i perfecte prop de l'antiga via del tren on anirem cada dia a dinar i sopar) on trobem a Montse Mindan i Marc Danés amb els que compartim taula. Tot seguit cap a la inauguració on es donen els premis de teatre juvenil d’enguany i es nomena a les “pubilles” de la festa i es beu unes cerveses per celebrar-ho tot. Presentem els nostres gegants i els nostres balls amb els primer cercavila curt i en una placeta propera hem fet una ballada de danses empordaneses amb un cel cobert que ens ha estat a punt d’aigualir la festa. Aplaudiments i preguntes de què son els gegants i els balls i continuem la gresca tot anant cap a on tenim el remolc. A mig camí passem davant d’un restaurant que va ser molt actiu en la festa de l’any passat doncs els seus propietaris fa molts anys que venen a Roses (on hi tenen casa). Parada, ball de gegants, dedicatòria de peces musicals i una cerveseta per amanir-ho tot (aigua i refrescs pels més joves!!) Hi passem mitja horeta molt agradable i divertida tot ambientant aquella part del Zöppkesmarkt¨ amb els aires del nostre Empordà. Quan finalment ho tenim tot desat encara ens queda una horeta abans de sopar per fer veurela fira peró ara com a passejants. L’ambient és brutal doncs es curull de gent rient, comprant, bevent i fent actuacions de tot tipus en aquest gran mercat de Calaf de Solingen (es cert que hi ha milers de persones al carrer!!) Retornem a sopar al mateix restaurant i ara ho podem fer a la terrassa exterior on fa una nit perfecte per menjar, fer alguna cerveseta i xerrar entre nosaltres i amb els nostres hostes de Solingen. Cansats com a mules de càrrega retornem al nostre Alberg per reprendre forces pe demà (cercavila, balls de bastons, visita a una fàbrica de xuxes, visita a un Castell de la zona) Uff!! sols pensar-hi ja em sento cansat. Vinga a fer nones i fins demà. Visca Roses, visca Solingen, visca la nostra cultura popular!!!

1r dia 4 de setembre a la nit (11:00h)

Hola a tots:

Ha començat el gran viatge a Solingen la capital europea dels ganivets!! Ahir dia 4 a partir de les nou de la nit ens trobàvem membres del que ja comença a ser famós “kit.cat” de Colla Gegantera de Roses i Bàlldemar associació per la música i dansa Tradicional de Catalunya. Tots junts (la majoria membres actius d'ambdues colles) començàvem un llarg cap de setmana que ens portaria a la Zöppkesmarkt  de Solingen. Aquesta festa-fira dedicada al més petit dels ganivets de cuina ja és clàssica a aquesta ciutat alemanya i porta als carrers animació, música, mercat, beguda, menjar… és a dir una veritable festa “a la mediterrània” però amb els costums propis d’aquestes terres. Nosaltres representem a Roses en la seva vessant de la cultura tradicional. Però comencem pel principi. La sortida … quasi puntual, l’autocar quasi com ens esperàvem… en Thomas Spieker a acomiadar-nos i donar-nos l’adéu de la nostra alcaldessa Montse Mindan a la que havia sorgit una obligació oficial d’última hora. El viatge ha anat bé (bé... si comptem unes 16 hores d’autocar!!) i més o menys hem descansat. En arribar al centre de Solingen (sempre complicat saber quin és el centre d’una ciutat com aquesta - més de 150 mil habitants) ens espera en Thomas i anem a menjar i reconèixer els espais on haurem de passejar i fer ballar els gegants, tocar gralles i tabals, fer balls de bastons o danses empordaneses. Tot bé, ... encara que una mica d’última hora (o sigui que quasi ens trobem com a casa!!). Un cop solucionat el tema d'on dormirem, deixarem l’autocar i el remolc i el pla de demà ens n’anem a la casa de colònies on dormirem aquesta nit. Nervis, jocs dels més petits, xerrades i discussions dels més grans (que farem, que no farem….) i a uns deu minuts de Solingen, enmig d’un bosc preciós amb un embassament a prop que hem pogut veure a la posta de sol, hem menjat fora la casa amb una temperatura perfecta quan començava la fosca. Demà a les set, amunt i començar visites, inauguració i primer cercavila i balls. Visca la Zöppkesmarkt¨ de Solingen i la gent de Roses!! ..i fins demà. (Mirarem de posar alguna foto demà doncs enmig del bosc Internet funciona fluixet o sigui com a casa. Nota de la redacció. 5 de setembre de 2013 a les 22:28 desde Solingen Manel Pedreira)

20 DE JULIOL DE 2013. A l'actuació de Carlos Nuñez a Castelló es va tocar peces de l'Empordà. Farandola de L'Escala, Nyacres i Bolangera de Roses i Escombresses de Selva de Mar. Carlos Nuñez ha sigut afable i entusiasta. Gràcies Carlos!!

Gràcies a tot el "Carlos Nuñez Trio" (Carlos Nuñez, Pancho Álvarez i Xurxo Núñez-Germà de Carlos-) a la ballarina de dansa Irlandesa Betlem Burcet i a l'organista de la catedral (si algú sap el nom envieu-lo doncs malauradament no varem anotarlo) , per un actuació memorable.

Moment de l'actuació al YOUTU.